Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandzorg Tilburg? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 013 - 222 5000.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 17:00
dinsdag08:00 - 20:00
woensdag08:00 - 17:00
donderdag08:00 - 17:00
vrijdag08:00 - 16:30
zaterdag09:00 - 15:00
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Monteverdistraat 69
Tilburg 5049EV
Route

Patiëntervaringen

1263 reviews · ⭐ 8.7 gemiddeld

Prima

Prima. Iedere keer gaat het uitstekend en heb geen klachten over jullie maar steeds weer dit formulier lijkt me overbodig.

Geweldig meegedacht en geholpen

Nadat ik vertelde hoe vervelend ik mijn gebid vond, heeft de tandarts mij geweldug goed geholpen. En mee gedacht hoe het verbeterd kan worden

Professional and kind

Appointment without delays, very professional and kind .

Top

Best dentist in tilburg

Oke

Korte wachttijd implantaat gebroken na val vanuit eerste hulp ETZ meteen afspraak v andere dag kunnen maken ‘ s ochtens gebracht in no time weer terug

Deskundig personeel

Vriendelijk

Uitstekend

Zeer professineel en attent medewerkers

Professionals clubje

Ik hed goede ervaringen

Vlug en netjes geholpen

Was een vulling kwijt dezelfde week geholpen

Rust gevend

Medewerker deed zijn werk rustig, zodat ik me kon onapannen, dat alles goed verloopt

Top

Mijn ervaring was top

Prima service

Kundige behandeling. Vriendelijk en tegemoetkomend.

Zonder angst in de stoel.

Ondertussen kom ik al een hele tijd regelmatig bij mondhygiënist Lars. Hij is rustig, positief en hij legt uit wat hij doet. Ok heb geleerd hoe ik mijn gebit moet poetsen en hoe de ragertjes te gebruiken. Mijn gebit is er echt op vooruitgegaan! Héél blij mee.

vakkundig, vriendelijk

Zie boven

Fijne ervaring met mijn tandarts

Zeer positief, de tandarts gaf duidelijk aan hoe de gezondheid van mijn gebit is. Vond het werken van de tandarts ook fijn en prettig.

Geweldig

Super, alles op tijd en duidelijkheid in uitleg

Vriendelijk

Tijd nemen, bekwaam,

Er is goed geluisterd en voldoende tijd voor mijn klachten

Zie hierboven

Goed behandeld

Het was zeer prettig

Plezierige ontvangst.

Rustgevend gesprekje vooraf. Daarna een net zo rustgevend onderzoek.

Alles goed geregeld.

Goed en vriendelijke mensen.

HeelGoed geholpen

Nemen de tijd zijn vriendelijk en denken met je mee

Top

Ze helpen je heel goed en doen er alles aan om te zorgen dat jij een goed gebit krijgt

Gewoon geweldig

Altijd keurig op tijd volgens afspraak. Men neemt de tijd voor je. Bovendien zijn het joviale mensen, zowel de tandarts als de mondhygiëniste.